4 FAKTORY, KTERÉ NAVZDORY PŘÍTOMNÉMU POTENCIÁLU PŘEKÁŽÍ BRAZÍLII, ABY SE STALA TURISTICKOU VELMOCÍ - překlad z originálu

Některé více spjaté elementy s Brazílií – přírodní krásy, velká kulturní rozmanitost, kalendář bohatý na národní a regionální slavnosti – mají cenu zlata v každém cestovním itineráři. Ale největší potenciál země se nepromítá do nejlepších čísel světového trhu cestovního ruchu. Studie analyzovala vlivy, které brání celostátnímu rozvoji v odvětví.

Vodopády Iguaçu představují pouze jednu z největších předností brazilského cestovního ruchu, ale země navzdory svému potenciálu stále vykazuje skromná čísla. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736

    Budoucnost turismu v Brazílii vycházející z kritické analýzy období mezi roky 2000 – 2019 (O futuro do turismo no Brasil a partir da análise crítica do período 2000-2019) vznikla za účasti 23 výzkumníků ze 17 brazilských institucí.

    Výzkum pozoruje, že navzdory mezinárodnímu turistickému boomu v minulé dekádě, se Brazílie zastavila na trochu více, než 6 miliónech turistů ze zahraničí.

    V té době měla země také vzácnou příležitost pořádat v rozpětí dvou let světový fotbalový šampionát a olympiádu, nicméně růst mezi lety 2014 – 2019 byl drobný: mírný nárůst (který lze také vnímat jako stagnaci) z 6,31 na 6,35 milionů.

    Brazílie nefiguruje na seznamu Světové organizace cestovního ruchu 50 zemí s nejvíce turistickými příjezdy.

    Data jsou relativní k roku 2019, tedy před propuknutím kovidové pandemie. V celém světě tento sektor silně utrpěl dopady karantén a nyní se pokouší o zotavení.

    Pro představu, jediná lokalita ve Vietnamu, zátoka Halong zaznamenala skoro stejné číslo jako celá Brazílie – 6,2 milionů, s odkazem na Euromonitor. Vietnam jako celek registruje 18 milionů mezinárodních návštěvníků ročně.

    Další a bližší příklad je Mexiko.

    Se sociálně-ekonomickými limity jaké má i Brazílie, se tato země etablovala jako jedna z nejvýznamnějších destinací světového turismu, s 45 milióny zahraničních turistů.

Navzdory trumfu, jakým je Rio de Janeiro, metropole přírodních krás, počet návštěvníků ze zahraničí v Brazílii je malý v porovnání se zeměmi jako Vietnam či Thajsko. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736
     Mexičané velmi profitují z blízkosti sousedních Spojených států amerických, ale v poslední dekádě toto odvětví upřednostňovali ve své ekonomické strategii, jak vychází ze zprávy Organizace pro spolupráci a rozvoj (OECD).

    Srovnání mohou být relativizována skrze specifické podmínky každé země, nicméně brazilský trh s dobře známými turistickými trumfy jako jsou Rio de Janeiro a vodopády Iguaçu a desítky míst s velkými možnostmi rozvoje, očividně zaostává za svým potenciálem.

    To uvádí hlášení federální vlády.

    "Brazílie není součástí turistických tras globálního turismu", říká analýza vypracována Zvláštního sekretariátu pro produktivitu a konkurenceschopnost, napojeného na ministerstvo hospodářství, v loňském roce.

    Text uvádí, že "93 % návštěvníků v Brazílii jsou místní" a "(v roce 2019) byl podíl na HDP 7,7 % s vysokou zaměstnatelností, avšak se stagnujícím růstem".

    Přítomnost starých problémů i příchod těch nových nedovolují Brazílii využívat sektoru, který by mohl mít pozitivní a značný dopad na ekonomiku a zlepšení služeb a mezi jinými i na zachování prostorů ve městech.

    Dle Alexandra Panossa Netta, koordinátora postgraduálního studia v cestovním ruchu univerzity v São Paulu (Universidade de São Paulo – USP) a jednoho z autorů tohoto výzkumu, se tato cesta rozvoje nestala vážnou politikou státu z několika důvodů.

    "Konkurence z ostatních oblastí a nepochopení pozitiv turismu jako směru a páky pro sociální začleňování, oceňování kultury a diverzfikace myšlenek a učení".

Muzeum zítřka se stalo jedním z hlavním lákadel Rio de Janeira. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736
     "Až do pandemie utrácel zahraniční turista v Brazílii denně okolo 110 amerických dolarů (cca 2600 Kč - poznámka překladu). V roce 2019 přivezli do Brazílie turisté ze zahraničí okolo 6 miliard amerických dolarů. Zdvojnásobit či ztrojnásobit počet návštěvníků by tak znamenalo i zdvojnásobit či ztrojnásobit tuto částku."

    Pracovní trh by také na turismu vydělal.

    "Nejen finanční zisky, ale také nárůst vytvořených pracovních míst a znásobující efekt cestovního ruchu by byly veliké."

    Podívejte se níže na některé vlivy, které způsobují, že se turistika v Brazílii nerozvíjí:

Špatný obraz v zahraničí

V hodnocení je Brazílie považována za druhou nejnebezpečnější zemí pro ženy, které cestují samotné. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736

    Násilí, korupce, nepřátelské prostředí pro ženy a pro lidi z LGBTQ+ komunity, přičtené ke zhoršení pověsti země let nedávných v oblastech životního prostředí a zvládání pandemie koronaviru, nevytvořily příliš lákavou představu pro turisty, aby zvažovali Brazílii jako svou destinaci, tvrdí Panosso Netto.

    Jeho studie zmiňuje index vytvořený novináři Asherem a Lyricem Fegussonovými, který hodnotí nejvíce nebezpečné země pro ženy, které cestují samy. Brazílie zaujímá druhé místo hned za Jihoafrickou republikou.

    Změna oficiálního turistického brazilského sloganu v roce 2019 také obrazu Brazílie moc nepomohla. Heslo používané pro propagaci, "Visit and love us" (portugalsky - Visite e nos ame, česky – Navštivte a milujte nás) bylo považované za málo plynulé a neobvyklé v angličtině, navíc znějící se sexuální konotací pro některé zahraniční turisty.

    Vědec také tvrdí, že spojení země s příběhy zmiňujícími korupci "ovlivňuje pohled národního i mezinárodního turisty na Brazílii jako na cíl. Pokud z destinace chodí zprávy o korupci, turista si ji také může představit jako nebezpečné místo".

    Také říká, že země s problémy spjatými s korupcí jako jsou Mexiko a Turecko, ale také s velkým počtem návštěvníků, zvládly problém obejít, díky jejich blízkosti k velkým mezinárodním trhům a vytvořením výtečných turistických ostrovů.

Nepřítomnost kontinuity v politikách a plánování

    "Specifické politiky turismu musí být založeny na procesu nepřetržitého plánování", říká studie.

    Pro více udržitelný rozvoj sektoru je nutné, aby ministestvo turismu a Embratur (zvláštní instituce ministerstva odpovědná za provádění národní politiky v odvětví – poznámka překladatele) měly vysokou technickou kvalitu, s dlouhodobým plánováním.

Jeskyně modrého jezera v okrese města Bonito ve státě Mato Grosso do Sul je zmiňována jako dobrý příklad dlouhodobé strategie, na které se začalo pracovat v 90. letech a dnes je město oblíbenou destinací. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736
     Panosso Netto zmiňuje Bonito, obec v (brazilském státě – poznámka překladatele) Mato Grosso do Sul, jako příklad destinace, která v průběu let prošla procesem zlepšení a rozvoje.

    "Existují skvělé příklady dobrých turistických praktik na brazilském venkově. Bonito v Mato Grosso do Sul se svou ekologickou diverzitou a vysokou úrovní turistiky je toho příkladem. Ale tato kvalita, kterou Bonito má, se nezjevila z hodiny na hodinu. Začalo to v brzkých devadesátých letech. Mluvíme tu tedy o třech dekádách práce."

    Nicméně problémy se zachováním životního prostředí vyplynulé z kácení lesů postihují ekoturistiku regionu. Odlesňování pro účely zemědělství dopadá na barvu vody, jednoho ze dvou velkých trumfů Bonita. Přibližně 70 % místní populace žije z turismu.

    Politiky cestovního ruchu také zahrnují identifikaci příležitostí na různých trzích, jako je ten latinskoamerický.

    "Je potřeba se připravit na přijetí argentinského, uruguayského, čilského, peruánského, bolívijského, paraguayského turisty, atd. Nemůžeme se k Latinské Americe obrátit zády."

Kvalita služeb se velice různí

    Nedostatek vetší profesionalizace v oblasti služeb je něco neustále zdůrazňováno jako problematické. "Tohle je jedna z nejvíce kritizovaných věcí profesionály v odvětví", praví Panosso Netto.

Vědec si myslí, že by to byl také jeden způsob rozvoje vlastní oblasti podnikání v zemi.

    "Turismus je brána pro nástup mnoha začínajících podnikatelů. Tohle musíme změnit v klad a v náš prospěch. Vláda může vytvořit programy neustálého vzdělávání v cestovním ruchu tak jako existovaly v minulosti, jako je manažerský kurz v oblasti veřejné politiky národního cestovního ruchu."

    Vzdělávání o tom, jak fungují trh a obsluha domácích a mezinárodních turistů vedle efektivního učení jazyků, by byly formami školení.

    Ale dle profesora USP je tu jiný strukturální problém: "Potíže s přístupem k úvěrům pro investice do malých turistických podniků jsou rovněž obrovské".

Letecká přeprava a přemístění

Letiště Guarulhos: vnitřní přesuny v Brazílii jsou drahé a pro turisty složité. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736
 Z výzkumu plyne, navzdory tomu, že oblast letecké dopravy mezi lety 2000 až 2019 "zlepšovala nabídku a konkurenci na hlavních trasách, zvláště těch spojujících hlavní města států a velkých městských center, regionální přístup je drahý a ve většině případů neuspokojující".

    Podle Panosse Netta "je letecká přeprava velmi drahá kvůli ceně leteckého petroleje a daňové politice pro pohonné hmoty a letištním poplatkům. Vedle toho přepravě po silnicích brání jejich stav a pokud ten je dobrý, tak jsou drahá mýta."

    Kontinentální rozměr Brazílie, který na jednu stranu může být výhodný ve smyslu široké škály příležitostí, zároveň vytváří problém s přemísťováním.

    "Věřím, že regionální destinace by se měly více sjednocovat, aby sdílely turisty, kteří jimi projedou. Jinými slovy, regionální management cestovního ruchu by se měl posílit, společně s vytvořením regionálních silničních map s produkty a službami vysoké kvality", říká profesor z USP.

    Studie brání "sladění regulačního, právního a daňového prostředí, kterými se řídí brazilské letectví ve vztahu k prosředí mezinárodnímu. Vývoj, který odvětví zažilo v těchto 20 letech nám nadále nedovoluje připouštět, že Brazílie má vážné rozdíly a deformace mezi našimi vnitrostátními pravidly, která nakonec vytváří dražší nabídku a produkty pro zákazníky, a tím, co lze nabízet v zahraničí".

Autor: Shin Suzuki, BBC News v São Paulu, 24. listopad, 2022

Odkaz na originál: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736

Překlad: Josef Humlíček

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Celso Amorim: „Sázíme na zlepšení Venezuely“

Lidice - um nome com história sombria

Ei Lula, nós temos sobrevivido o imperialismo russo, aquele que você defende - comentário