4 FAKTORY, KTERÉ NAVZDORY PŘÍTOMNÉMU POTENCIÁLU PŘEKÁŽÍ BRAZÍLII, ABY SE STALA TURISTICKOU VELMOCÍ - překlad z originálu
Některé více spjaté elementy s Brazílií – přírodní krásy, velká kulturní rozmanitost, kalendář bohatý na národní a regionální slavnosti – mají cenu zlata v každém cestovním itineráři. Ale největší potenciál země se nepromítá do nejlepších čísel světového trhu cestovního ruchu. Studie analyzovala vlivy, které brání celostátnímu rozvoji v odvětví.
![]() |
Vodopády Iguaçu představují pouze jednu z největších předností brazilského cestovního ruchu, ale země navzdory svému potenciálu stále vykazuje skromná čísla. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736 |
Budoucnost turismu v Brazílii vycházející z kritické analýzy období mezi roky 2000 – 2019 (O futuro do turismo no Brasil a partir da análise crítica do período 2000-2019) vznikla za účasti 23 výzkumníků ze 17 brazilských institucí.
Výzkum pozoruje, že navzdory mezinárodnímu turistickému boomu v minulé dekádě, se Brazílie zastavila na trochu více, než 6 miliónech turistů ze zahraničí.
V té době měla země také vzácnou příležitost pořádat v rozpětí dvou let světový fotbalový šampionát a olympiádu, nicméně růst mezi lety 2014 – 2019 byl drobný: mírný nárůst (který lze také vnímat jako stagnaci) z 6,31 na 6,35 milionů.
Brazílie nefiguruje na seznamu Světové organizace cestovního ruchu 50 zemí s nejvíce turistickými příjezdy.
Data jsou relativní k roku 2019, tedy před propuknutím kovidové pandemie. V celém světě tento sektor silně utrpěl dopady karantén a nyní se pokouší o zotavení.
Pro představu, jediná lokalita ve Vietnamu, zátoka Halong zaznamenala skoro stejné číslo jako celá Brazílie – 6,2 milionů, s odkazem na Euromonitor. Vietnam jako celek registruje 18 milionů mezinárodních návštěvníků ročně.
Další a bližší příklad je Mexiko.
Se sociálně-ekonomickými limity jaké má i Brazílie, se tato země etablovala jako jedna z nejvýznamnějších destinací světového turismu, s 45 milióny zahraničních turistů.
![]() |
Navzdory trumfu, jakým je Rio de Janeiro, metropole přírodních krás, počet návštěvníků ze zahraničí v Brazílii je malý v porovnání se zeměmi jako Vietnam či Thajsko. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736 |
Srovnání mohou být relativizována skrze specifické podmínky každé země, nicméně brazilský trh s dobře známými turistickými trumfy jako jsou Rio de Janeiro a vodopády Iguaçu a desítky míst s velkými možnostmi rozvoje, očividně zaostává za svým potenciálem.
To uvádí hlášení federální vlády.
"Brazílie není součástí turistických tras globálního turismu", říká analýza vypracována Zvláštního sekretariátu pro produktivitu a konkurenceschopnost, napojeného na ministerstvo hospodářství, v loňském roce.
Text uvádí, že "93 % návštěvníků v Brazílii jsou místní" a "(v roce 2019) byl podíl na HDP 7,7 % s vysokou zaměstnatelností, avšak se stagnujícím růstem".
Přítomnost starých problémů i příchod těch nových nedovolují Brazílii využívat sektoru, který by mohl mít pozitivní a značný dopad na ekonomiku a zlepšení služeb a mezi jinými i na zachování prostorů ve městech.
Dle Alexandra Panossa Netta, koordinátora postgraduálního studia v cestovním ruchu univerzity v São Paulu (Universidade de São Paulo – USP) a jednoho z autorů tohoto výzkumu, se tato cesta rozvoje nestala vážnou politikou státu z několika důvodů.
"Konkurence z ostatních oblastí a nepochopení pozitiv turismu jako směru a páky pro sociální začleňování, oceňování kultury a diverzfikace myšlenek a učení".
![]() |
Muzeum zítřka se stalo jedním z hlavním lákadel Rio de Janeira. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736 |
Pracovní trh by také na turismu vydělal.
"Nejen finanční zisky, ale také nárůst vytvořených pracovních míst a znásobující efekt cestovního ruchu by byly veliké."
Podívejte se níže na některé vlivy, které způsobují, že se turistika v Brazílii nerozvíjí:
Špatný obraz v zahraničí
![]() |
V hodnocení je Brazílie považována za druhou nejnebezpečnější zemí pro ženy, které cestují samotné. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736 |
Násilí, korupce, nepřátelské prostředí pro ženy a pro lidi z LGBTQ+ komunity, přičtené ke zhoršení pověsti země let nedávných v oblastech životního prostředí a zvládání pandemie koronaviru, nevytvořily příliš lákavou představu pro turisty, aby zvažovali Brazílii jako svou destinaci, tvrdí Panosso Netto.
Jeho studie zmiňuje index vytvořený novináři Asherem a Lyricem Fegussonovými, který hodnotí nejvíce nebezpečné země pro ženy, které cestují samy. Brazílie zaujímá druhé místo hned za Jihoafrickou republikou.
Změna oficiálního turistického brazilského sloganu v roce 2019 také obrazu Brazílie moc nepomohla. Heslo používané pro propagaci, "Visit and love us" (portugalsky - Visite e nos ame, česky – Navštivte a milujte nás) bylo považované za málo plynulé a neobvyklé v angličtině, navíc znějící se sexuální konotací pro některé zahraniční turisty.
Vědec také tvrdí, že spojení země s příběhy zmiňujícími korupci "ovlivňuje pohled národního i mezinárodního turisty na Brazílii jako na cíl. Pokud z destinace chodí zprávy o korupci, turista si ji také může představit jako nebezpečné místo".
Také říká, že země
s problémy spjatými s korupcí jako jsou Mexiko a Turecko, ale také s
velkým počtem návštěvníků, zvládly problém obejít, díky
jejich blízkosti k velkým mezinárodním trhům a vytvořením
výtečných turistických ostrovů.
Nepřítomnost kontinuity v politikách a plánování
"Specifické politiky turismu musí být založeny na procesu nepřetržitého plánování", říká studie.
Pro více udržitelný rozvoj sektoru je nutné, aby ministestvo turismu a Embratur (zvláštní instituce ministerstva odpovědná za provádění národní politiky v odvětví – poznámka překladatele) měly vysokou technickou kvalitu, s dlouhodobým plánováním.
![]() |
Jeskyně modrého jezera v okrese města Bonito ve státě Mato Grosso do Sul je zmiňována jako dobrý příklad dlouhodobé strategie, na které se začalo pracovat v 90. letech a dnes je město oblíbenou destinací. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736 |
"Existují skvělé příklady dobrých turistických praktik na brazilském venkově. Bonito v Mato Grosso do Sul se svou ekologickou diverzitou a vysokou úrovní turistiky je toho příkladem. Ale tato kvalita, kterou Bonito má, se nezjevila z hodiny na hodinu. Začalo to v brzkých devadesátých letech. Mluvíme tu tedy o třech dekádách práce."
Nicméně problémy se zachováním životního prostředí vyplynulé z kácení lesů postihují ekoturistiku regionu. Odlesňování pro účely zemědělství dopadá na barvu vody, jednoho ze dvou velkých trumfů Bonita. Přibližně 70 % místní populace žije z turismu.
Politiky cestovního ruchu také zahrnují identifikaci příležitostí na různých trzích, jako je ten latinskoamerický.
"Je
potřeba se připravit na přijetí argentinského, uruguayského,
čilského, peruánského, bolívijského, paraguayského turisty,
atd. Nemůžeme se k Latinské Americe obrátit zády."
Kvalita služeb se velice různí
Nedostatek vetší profesionalizace v oblasti služeb je něco neustále zdůrazňováno jako problematické. "Tohle je jedna z nejvíce kritizovaných věcí profesionály v odvětví", praví Panosso Netto.
Vědec si myslí, že by to byl také jeden způsob rozvoje vlastní oblasti podnikání v zemi.
"Turismus je brána pro nástup mnoha začínajících podnikatelů. Tohle musíme změnit v klad a v náš prospěch. Vláda může vytvořit programy neustálého vzdělávání v cestovním ruchu tak jako existovaly v minulosti, jako je manažerský kurz v oblasti veřejné politiky národního cestovního ruchu."
Vzdělávání o tom, jak fungují trh a obsluha domácích a mezinárodních turistů vedle efektivního učení jazyků, by byly formami školení.
Ale
dle profesora USP je tu jiný strukturální problém: "Potíže
s přístupem k úvěrům pro investice do malých turistických
podniků jsou rovněž obrovské".
Letecká přeprava a přemístění
![]() |
Letiště Guarulhos: vnitřní přesuny
v Brazílii jsou drahé a pro turisty složité. Zdroj: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736 |
Podle Panosse Netta "je letecká přeprava velmi drahá kvůli ceně leteckého petroleje a daňové politice pro pohonné hmoty a letištním poplatkům. Vedle toho přepravě po silnicích brání jejich stav a pokud ten je dobrý, tak jsou drahá mýta."
Kontinentální rozměr Brazílie, který na jednu stranu může být výhodný ve smyslu široké škály příležitostí, zároveň vytváří problém s přemísťováním.
"Věřím, že regionální destinace by se měly více sjednocovat, aby sdílely turisty, kteří jimi projedou. Jinými slovy, regionální management cestovního ruchu by se měl posílit, společně s vytvořením regionálních silničních map s produkty a službami vysoké kvality", říká profesor z USP.
Studie brání "sladění regulačního, právního a daňového prostředí, kterými se řídí brazilské letectví ve vztahu k prosředí mezinárodnímu. Vývoj, který odvětví zažilo v těchto 20 letech nám nadále nedovoluje připouštět, že Brazílie má vážné rozdíly a deformace mezi našimi vnitrostátními pravidly, která nakonec vytváří dražší nabídku a produkty pro zákazníky, a tím, co lze nabízet v zahraničí".
Autor: Shin Suzuki, BBC News v São Paulu, 24. listopad, 2022
Odkaz na originál: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63671736
Překlad: Josef Humlíček
Komentáře
Okomentovat